2010-01-13
 22:44:50

Öknaskolans Jakt & Viltvårdsinriktning <333

Idag under Artkunskapen med Leffe på förmiddagen innan lunch, fick vi reda på att våran nya jaktlärare Jonas , som också tagit över ansvaret för inriktningen, slutar i mars :'(.
Vi jaktare får inga resurser från skolan (skolans högsta ledning), som anser att vi skall klara oss med det vi har. Men vi har en lärare, Leif "Leffe" Carlström + Angelika, men eftersom Leffe också han pratar om att sluta för att det är hopplöst så, ser det inte ljust ut just nu. Vi jaktare är så totalt hatade (& jag menar allvar) av skolans ledning, som är egoistisk nog att bara se till sina personliga åsikter när det gäller jakt & jägare. Men jag tycker att alla både JV2 & JV3 visat på mycket bra omdöme, titta exempelvis på kritiken vi fick från det att vi var uppe i Kloten & drev skogsfågel åt Kungliga Klubben, vi fick ingen dålig kritik alls för det, vi var lysande! Och det är tack vare att våra jaktlärare varit med oss, lärt oss & stått upp för oss på J&V linjen! Jag vet att åtminstone så hade inte jag kunnat såhär mycket om jakt & vilt som jag idag kan om det inte vore för att vi har så pass bra lärare som vi har.
Att Jonas nu skall lämna oss tror jag att vi förstår att han väljer att göra, med tanke på hur det ser ut. Men det skulle inte behöva vara så, om inte, återigen, skolans högsta ledning var så på ren svenska JÄVLA envis, egoistisk & gav oss de resurser vi behöver för att dels få fler lärare & få behålla Jonas.
Jag vet att inte alla på skolan varken elever & definitivt inte allt för många bland personalen/lärarna tycker om jakt, & är rent rädda för vapen & för oss med vapen i hand.
Och jag tänker trycka ner på det. De får gärna tycka det om de vill!
MEN, skolans högsta ledning är den som bestämmer över allt som har med skolans elever & linjerna att göra.
Och DET tänker jag trycka ner på!! Trädgård, som i åk 2 har 3 (!) elever har fler instruktörer än vad jakt har!
Vi är 16 elever i JV2
Och nuvarande JV1 har hela 19(!!!) elever, trots att jakt bara kan ta in 16, så är det iår 19 som går jakt.
Vad gäller trädgårdsinriktningen iår vet jag tyvärr inte, dock har jag inte hört en enda som säger sig gå den linjen iår.
Och av detta kan man ju bevisa en hel del: Jakt ÄR (förutom jordbruksinriktningen) den mest populära inriktningen på skolan!!
Så jag skulle verkligen vilja fråga skolans kära rektor, är det värt att ge de andra inriktningarna vad de behöver, men totalt strunta i oss som verkligen är behövande??
Jag kan säga att jag vet flertalet elever som skulle sluta med en gång om det skulle visa sig att Leffe nu slutar, för då kommer inriktningen att läggas ner, & vart ska då de som ännu inte är klara med sin utbildning göra? Byta & hoppa in i en annan klass, på en inriktning de inte alls är intresserade av? Ska vi behöva sluta på skolan helt, & inte kunna söka vidare alls till det vi vill eftersom att vi inte fick gå klart våran utbildning?
Jag vet att detta låter som om jag överdriver, men jag är realist & tänk OM det skulle gå så illa att det till slut inte finns någon som kan ta över jaktarna.

Jag tror inte jag är ensam om att verkligen be skolans rektor att en gång för alla tänka om. Det här är vårt stora intresse, många av oss kommer att arbeta med det efter studenten!
Jakt är vårt liv, vi brinner för det. Det finns inte en enda annan inriktning på skolan jag skulle kunna tänka mig att gå annat än jakt & viltvård & jag vill gå klart den, & jag vill att andra också ska få samma möjlighet att lära sig & uppleva det vi jaktare får! OCH jag vill behålla de lärare som är de bästa vi har!
Så sluta tänka för egen räkning, för egna åsikter, tankar & värderingar, & tänk på skolans rykte & framtid. Tänk på dina elevers framtid. Vill du verkligen se dem utan en fullständig utbildning?
Hur skulle du själv känna om du var elever som vi, fröken rektor? Hur skulle det kännas att en vuxen människa på egen hand "kastar bort" ungdomars liv pga dennes åsikter & värderingar inte stämmer överens med dessa elevers?

Sluta tänka för egen vinning & se verkligheten! Jag är en av de som kommer att sluta på Ökna om inriktningen körs totalt i botten!! Och som sagt det finns fler som också kommer att göra!

Ställ dig själv den frågan en gång till: ÄR DET VÄRT DET!!??



///BellaVictoria



KOMMENTERA:

« DITT NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« DIN BLOGG

Kommentar: